XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”
Częstochowa, 1 – 6 maja 2009
1 maja, piątek
godz. 18.00: Kościół Seminaryjny, ul. św. Barbary 41
Koncert Inauguracyjny w 200 rocznicę śmierci Josepha Haydna
pod honorowym patronatem Konsula Generalnego Austrii Christophe Ceska
Józef Haydn– Oratorium Stworzenie świata
Talia Or – sopran (Izrael)
urodzona w 1977 roku w Jerozolimie. W 1997 r. rozpoczęła studia wokalne w hamburskiej Wyższej Szkole Muzyki i Aktorstwa.Od 2003 r. śpiewała w operach Mozarta i Humperdincka. W 2005 r., podczas premiery opery Königskinder Humperdincka, wykonała partię Dziecka. Rola ta przyniosła jej uznanie jako mistrzyni liryki.W koncertowym repertuarze Talii Or znajdują się dzieła Bacha, Haendla i Mozarta, jak również rzadko wykonywane utwory Bernsteina (Msza), Ravela (Szeherezada) i Francka (Les Béatitudes). Talia Or nagrała dwie płyty z dziełami Beethovena i Simona Mayra.
Thomas Michael Allen – tenor (USA)
Urodził się w Chicago. Występował na deskach takich teatrów, jak: Théatre des Champs-Élyées w Paryżu, opera w Zurychu, Opera Narodowa w Berlinie, La Monnaie w Brukseli, Grand Théatre de Genève, Opéra de Lyon, Opéra de Monte Carlo, de Nederlandse Opera oraz opera w Stuttgarcie.Thomas Michael Allen zdobył uznanie szczególnie w muzyce francuskiego baroku.
Marek Rzepka – bas (Polska)
Urodził się w 1965 r. w Mikołowie. Artysta dysponuje obszernym repertuarem operowym, oratoryjnym i pieśniarskim, od muzyki dawnej do współczesności. Przede wszystkim jest cenionym interpretatorem utworów okresu baroku. Regularnie występuje z Balthasar Neumann Ensemble pod dyrekcją Thomasa Hengelbrocka, chórem kameralnym Musikpodium Stuttgart pod kierunkiem Friedera Berniusa, jak również z RIAS Kammerchor pod batutą Hansa-Christopha Rademanna. Od 2001 r. Marek Rzepka prowadzi klasę śpiewu na Wydziale Muzyki Dawnej w Wyższej Szkole Muzycznej i Teatralnej w Lipsku.
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Istniejący od ponad 30 lat POLSKI CHÓR KAMERALNY należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, „orkiestralnym” poziomie, co – oprócz wielu innych umiejętności – wymaga całkowitego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury. Zainteresowania tego wszechstronnego zespołu, składającego się z 24 zawodowych muzyków, koncentrują się głównie na muzyce a cappella, a zwłaszcza na współczesnej i romantycznej.
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Morphing Vienna Chamber Orchestra (Austria)
Orkiestra została założona w 2006 roku przez Tomasza Wabnica.Ideą przedsięwzięcia było zebranie najwybitniejszych młodych muzyków z rejonu naddunajskiego i stworzenie im warunków do pracy nad muzyką kameralną. Połączenie międzynarodowej obsady zespołu z grą bez dyrygenta zaowocowało wyjątkowym, twórczym podejściem do muzyki kameralnej.Do głównych celów Orkiestry należy przede wszystkim otwarcie na nowe interpretacje muzyczne.Wybitni, młodzi muzycy, laureaci licznych międzynarodowych konkursów stworzyli nową jakość w muzyce kameralnej.
Tomasz Wabnic – dyrektor artystyczny (Polska)
Conrad Artmüller – dyrygent (Austria)
Urodził się w 1944 r. Artysta rokrocznie dyryguje koncertem finałowym podczas Konkursu Belwederskiego, na którym występuje z Orkiestrą Filharmoniczną z Bratysławy. Oprócz pracy w Wiedeńskiej Operze Narodowej Conrad Artmüller jest dyrygentem i kierownikiem Mödlinger Symphonischen Orchester. W 2003 r. otrzymał tytuł naukowy profesora. Od 2007 r. Conrad Artmüller jest głównym dyrygentem Festiwalu „Opera Pannonica” w Burg Lockenhaus.
Bilety: 30 zł (normalny), 20 zł (ulgowy)
godz. 21.00: Kościół Najświętszego Imienia Maryi, Al. Najświętszej Maryi Panny 54
Muzyka sakralna Iranu
Zespół Mezrab i Salar Aghili (Iran)
Salar Aghili – śpiew
Urodził się w 1977 r. w Teheranie. Od początku swojej kariery artystycznej dał się poznać jako wybitny śpiewak i inter-pretator muzyki irańskiej. Odbył wiele udanych koncertów w Iranie i w krajach europejskich. Występował z Orkiestrą Filharmonii Teherańskiej i wieloma zagranicznymi orkiestrami.
Hamid Motebassem – Tar (lutnia)
Pasha Karami – Tombak (perkusja)
Ramin Azimian – BamTar (lutnia basowa)
Pejman Zahedian – Setar (długa lutnia)
Bilety: 20 zł (normalny), 15 zł (ulgowy)
2 maja, sobota
godz.12.00: Bazylika Jasnogórska, ul. Kordeckiego 2
Inauguracja Liturgiczna Festiwalu
Stanisław Moryto – Missa sollemnis. Hommage a Josquin des Pres – prawykonanie
na sopran (mezzosopran), trzygłosowy chór mieszany i sześć instrumentów dętych blaszanych
Stanisław Moryto
Wybitny współczesny kompozytor, organista i pedagog. Urodził się 8 maja 1947 roku w Łącku k. Nowego Sącza. Od roku 2005 jest rektorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest profesorem zwyczajnym i członkiem Rady Programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.Jego kompozycje wykonywane były na koncertach i festiwalach muzycznych w kraju i za granicą.
Anna Lasota – sopran
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała na wydziale wokalno-aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. Magdaleny Krzyńskiej.
Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana WyszyńskiegoSekstet Instrumentów Dętych Uniwersytetui Muzycznego im.Fryderyka Chopina:
Lubomir Jarosz – trąbka
Robert Filipek – trąbka
Henryk Kowalewicz – róg
Marek Michalec – róg
Michał Kiljan – puzon
Rafał Piłasiewicz – puzon basowy
ks. Kazimierz Szymonik – dyrygent
Wstęp wolny
godz. 16.00: Galeria Ośrodka Promocji Kultury, ul. Dąbrowskiego 1
Wernisaż wystawy malarstwa i rysunku Teresy Stankiewicz
Wstęp wolny
godz. 18.00: Kościół Seminaryjny, ul. św. Barbary 41
Śpiewy Staroobrzędowców Syberii
Chór Staroobrzędowców Syberii (Rosja)
W składzie chóru są osoby duchowne i świeckie, czołowi śpiewacy staroobrzędowych parafii Nowosybirska, Nowoku-zniecka, Barnaułu i Tomska. Chór wykonuje dzieła prawosławnej monodii.Dla członków chóru śpiew jest żywą modlitwą, a nie przedmiotem sztuki. Występy w salach koncertowych traktują jako głoszenie swojej starej wiary.
Jemieljanow Alieksandr Nikołajewicz – dyrygent (Rosja)
Bilety: 20 zł (normalny), 15 zł (ulgowy)
godz. 21.00: Kościół św. Jakuba Apostoła, ul. Kilińskiego 8
Chorał gregoriański
Zachodni śpiew monodyczny według tradycji rzymskiej, mediolańskiej i gregoriańskiej
Żeńska Schola Gregoriańska Mediae Aetatis Sodalicium (Włochy)
Żeńska Schola Gregoriańska Mediae Aetatis Sodalicium z Bolonii została założona w 1991 r. Schola, którą tworzą wyłącznie głosy kobiece, dąży do połączenia własnych interpretacji z koncepcją i stylem Dom Eugene’a Cardine’a – mistrza gregoriańskiego Opactwa Solesmes we Francji oraz wieloletniego profesora Papieskiego Instytutu Muzyki Sakralnej w Rzymie, zajmującego się badaniami i interpretacją starożytnych gregoriańskich notacji i manuskryptów, zwanych Semiologią Gregoriańską.
Antonio Nino Albarosa – dyrygent (Włochy)
Bilety: 20 zł (normalny), 15 zł (ulgowy)
3 maja, niedziela
godz. 16.00: Kościół Seminaryjny, ul. św. Barbary 41
Światowe prawykonania:
Paweł Łukaszewski – Miserere na sopran chór mieszany i orkiestrę
Roland Freisitzer – Dies Irae na chór mieszany i zespół instrumentalny
Krzesimir Dębski – Ecclesiasticus 30 na sopran, chór mieszany i orkiestrę kameralną
Wręczenie nagród w Międzynarodowym Konkursie Młodych Kompozytorów Musica Sacra
Adrià Barbosa – O Magnum Mysterium na chór mieszany a cappella (III nagroda)
Łukasz Urbaniak – Exaltabo te Domine na chór mieszany a cappella (II nagroda)
Emil Bernard Wojtacki – De caritate do słów Hildegardy z Bringen na chór mieszany a cappella (I nagroda)
Talia Or – sopran (Izrael)
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – dyrygent
Morphing Vienna Chamber Orchestra (Austria)
Tomasz Wabnic – dyrektor artystyczny (Polska)
Michał Dworzyński – dyrygent (Polska)
Zadebiutował jako dyrygent w wieku 15 lat. Sześć lat później, jeszcze jako student, został dyrygentem-asystentem Nar-dowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W 2006 wygrał w Londynie konkurs „Donatella Flick Conducting Competition”, otrzymując na dwa lata stanowisko dyrygenta-asystenta London Symphony Orchestra i możliwość współpracy m.in. z takimi mistrzami, jak: Sir Colin Davis, Valery Gergiev, Michael Tilson Thomas. Od marca 2008 Michał Dworzyński jest pierwszym dyrygentem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w Krakowie.Europejska krytyka muzyczna zalicza go do najlepszych dyrygentów młodego pokolenia.
Bilety: 30 zł (normalny), 20 zł (ulgowy)
godz. 18.00: Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”, ul. Dąbrowskiego 1
Teatr obrazu Leszka Mądzika
Spotkanie autorskie i promocja albumu
godz. 21.00: Kościół Najświętszego Imienia Maryi, al. Najświętszej Maryi Panny 54
Muzyka włoskiego baroku
Kinga Misiak – sopran (Polska)
Sumihito Uesugi – kontratenor (Japonia)
Zespół Collegium Spes Musica (Polska):
Ewa Chmielewska – skrzypce barokowe
Dominik Dębski – altówka
Tomasz Frycz – wiolonczela
Daniel Zorzano – viola da gamba, violone, kontrabas barokowy
Josias Rodriguez Gandara – teorban
Anna Urszula Kucharska – klawesyn
Judyta Wrona-Tupczyńska – kierownik artystyczny (Polska)
W programie:
Antonio Vivaldi – Motet Sum in medio tempestatum RV 632 na sopran, smyczki i basso continuo
Archangelo Corelli – Sonata da chiesa op. 1 nr 11 in d
Antonio VIivaldi – Motet Cur sagittas, cur tela, cur faces RV 637 na alt, smyczki i basso continuo
Aldebrando Subissati – IX Sonata Ave Virgo in G na skrzypce i basso continuo
Alessandro Scarlatti – Stabat Mater na sopran, alt, 2 skrzypiec i basso continuo
Bilety: 20 zł (normalny), 15 zł (ulgowy)
4 maja, poniedziałek
godz. 18.00: Kościół Ewangelicko-Augsburgski, ul. Śląska 20
Polska Muzyka Chóralna
- Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Violetta Bielecka – dyrygent - Chór Polskiego Radia w Krakowie
Włodzimierz Siedlik – dyrygent
Karol Szymanowski – Niech Jezus Chrystus bandzie pochwalony
Stanisław Wiechowicz – Veni Creator
Roman Padlewski – Stabat Mater
Andrzej Koszewski – Campana
Feliks Nowowiejski – Ave Maria
Jan Węcowski – Oratio pro benignitate Poloniae. In tertium Millennium
Józef Świder – Ojcze nasz
Romuald Twardowski – O Crux ave
Juliusz Łuciuk – Magnificat
Marian Borkowski – Sanctus – prawykonanie
Maciej Małecki – psalmy z Psałterza Dawidowego Jana Kochanowskiego – prawykonanie
Psalm 67. Pokryj swym miłosierdzim, Panie, nasze złości
Psalm 70. Boże wiecznej mocy, Twej żądam pomocy
Bilety: 20 zł (normalny), 15 zł (ulgowy)
godz. 20.00: Katedra p.w. Świętej Rodziny
Jan Garbarek – saksofon (Norwegia)
Hilliard Ensemble (Wielka Brytania):
David James – kontratenor
Rogers Covey-Crump – tenor
Steven Harrold – tenor
Gordon Jones – baryton
W programie: muzyka z albumu „Officium”
Bilety: 70 zł (I sektor), 50 zł (II sektor), 30 zł (III sektor – miejsca stojące)
Bilety w I i II sektorze do kupienia na portalu ticketpro.pl
Bilety w I i III sektorze do kupienia w biurze OPK
Wyłączny Sponsor Koncertu: Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne
PARKING!!!
Miejsca parkingowe udostępnione będą na terenie Domu Archidiecezjalnego przy ul. Ogrodowej 24/44.
godz. 21.30: Plac Katedralny
Spektakl „Babel”
Biblijna budowla – wieża Babel – jest metaforyczną figurą odwołującą się do odwiecznego tematu komunikacji międzyludzkiej. Aktorzy na oczach widza budują gigantyczną wieżę, konstrukcję, po której się poruszają. Są to wyrwane motywy z życia różnych ludzi z zachowaniem nielinearnej narracji.
Teatr Formy Józefa Markockiego (Wrocław)
Józef Markocki – reżyseria, scenografia, opracowanie muzyczne
Job Karma – muzyka, fragmenty kompozycji Briana Lustmorda
5 maja, wtorek
godz. 18.00: Bazylika Jasnogórska, ul. Kordeckiego 2
Koncert muzyki ze zbiorów jasnogórskich w 240 rocznicę urodzin kompozytora
Józef Elsner – prawykonania
Symfonia z Ofiary Abrahama
Missam in E minori et majori op. 62
Graduale Alleluja! Juravit Dominus op. 29
Veni Creator Spiritus op. 8
Offertorium Quoniam in me speravit op. 30
Sylwia Krzysiek – sopran
Katarzyna Krzyżanowska – mezzosopran
Mateusz Zajdel – tenor
Zbigniew Dębko – bas
Chór Warszawskiej Opery Kameralnej
Wanda Tchórzewska – przygotowanie chóru
Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej
Tadeusz Karolak – dyrygent
Bilety: 20 zł (normalny), 15 zł (ulgowy)
godz. 21.00: Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Sikorskiego 85
Koncert muzyki cerkiewnej
pod honorowym patronatem Ambasadora Ukrainy Olexandra Motsyka
Siergiej Rachmaninow – Całonocne czuwanie op. 37
Ukraiński Narodowy Chór Akademicki „Dumka” (Ukraina)
Zespół został założony w 1919 r. Od 1984 r. Dumkę prowadzi Jewheni Sawczuk. Przez wiele lat chór ustanowił własną tradycję chóralną i styl wykonawczy. Cechą charakterystyczną chóru jest wszechstronność repertuarowa. Zespół ma w dorobku liczne dzieła na chór a cappella, w tym opracowania pieśni ludowych, będące częścią ukraińskiej tradycji, które na koncertach i w nagraniach współistnieją z renesansową muzyką zachodnioeuropejską, z muzyką XVIII wieku, ukraińską muzyką religijną, a także z twórczością kompozytorów rosyjskich.Chór ma w dorobku ponad 100 programów koncertowych a cappella oraz 28 płyt kompaktowych. W 2004 r. był nominowany do nagrody „Grammy” w kategorii muzyka chóralna.
Jewheni Sawczuk – dyrygent (Ukraina)
Bilety: 20 zł (normalny), 15 zł (ulgowy)
6 maja, środa
godz. 19.00: Filharmonia Częstochowska, ul. Wilsona 16
Koncert finałowy z okazji obchodów Roku św. Pawła w 200 rocznicę urodzin Felixa Mendelssohna-Bartholdiego
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Oratorium Paulus
Bożena Harasimowicz-Haas – sopran
Studia wokalne ukończyła z wyróżnieniem w gdańskiej Akademii Muzycznej (1989) w klasie śpiewu prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Na jej repertuar składają się przede wszystkim wielkie dzieła wokalno-instrumentalne, oratoria, msze, kantaty, motety, psalmy, dzieła symfoniczne, operowe, a także pieśni z towarzyszeniem fortepianu i orkiestry. Od 1997 roku stale współpracuje z wybitnym polskim kompozytorem i dyrygentem – Krzysztofem Pendereckim. Stale współpracuje jako solistka z Teatrem Wielkim w Warszawie.Oprócz działalności koncertowo-operowej od 1989 roku artystka stale zajmuje się pedagogiką wokalną. W 2005 roku otrzymała tytuł profesora Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Ewa Marciniec – alt
Jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskiego w klasie profesor Zofii Janukowicz-Pobłockiej (oba ukończone w 1992 roku dyplomami z wyróżnieniem). Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną, poprzez romantyczną, aż do współczesności.Występuje z wieloma orkiestrami, prezentując wielkie formy muzyki sakralnej na estradach koncertowych w kraju i za granicą.
Ryszard Minkiewicz – tenor
Jest absolwentem Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i muzycznymi, m.in. Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Krakowską, Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i muzycznymi, m.in. Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Krakowską, Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy. Koncertował w takich renomowanych salach, jak: Royal Albert Hall – Londyn, Théâtre des Champs-Elysées – Paryż, Felsen-reitschule – Salzburg, Konzerthaus Wien, Filharmonia Berlińska, Festival Hall – Osaka, NHK Hall – Tokyo, Teatr Bolszoj – Moskwa. Stale współpracuje z niemal wszystkimi polskimi filharmoniami i orkiestrami symfonicznymi.Ryszard Minkiewicz jest profesorem sztuk muzycznych i pracuje w Akademii Muzycznej w Gdańsku, prowadząc klasę śpiewu solowego, a od września 2008 jest dziekanem Wydziału wokalno-aktorskiego tej uczelni.
Robert Gierlach – bas
Jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Kazimierza Pustelaka. Występuje na prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych Europy, Ameryki Północnej i Japonii. Debiutował w Stanach Zjednoczonych w Detroit Opera House jako Figaro w Weselu Figara Mozarta oraz wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku.W ostatnich miesiącach można było go usłyszeć m.in. w Opera Ottawa (Figaro) oraz Tokio-NHK (Król Edyp – Kreon).
- Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru - Chłopięcy Chór Katedralny Pueri Cantores Tarnovienses
Ks. Grzegorz Piekarz – przygotowanie chóru - Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
Tomasz Bugaj – dyrygent
Profesor Tomasz Bugaj jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Do 2005 roku piastował funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej (od 1998), a w latach 2006-2008 był Dyrektorem Muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Jest jednym z czo-łowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich. Tomasz Bugaj wielokrotnie dyrygował orkiestrą Mozarteum w Salzburgu oraz orkiestrami w Bergen (Norwegia), Turku (Finlandia), RTL Luxemburg, Orquesta Nacional de Espana (Madryd), Orquesta Sinfonica de Gran Canaria, Orquesta Sinfonica de Bilbao, National Chamber Orchestra w Waszyngtonie, Orchestra of the RTE w Dublinie, Orchesta Sinfonica de Chile, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Filharmonią Słowacką w Bratysławie, Rosyjską Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Moskwie i wieloma innymi.
Bilety: 30 zł (normalny), 20 zł (ulgowy)
Współorganizator koncertu: Filharmonia Częstochowska
Przedsprzedaż biletów na koncert Jana Garbarka: od 17 marca 2009 w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” oraz na portalu ticketpro.pl (do 27 kwietnia).
Ośrodek czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-18:00.
Sprzedaż biletów na pozostałe koncerty: od 21 kwietnia 2009 w OPK „Gaude Mater”.
Seminarium naukowe
Sala OPK „Gaude Mater”, ul. Dąbrowskiego 1
2 maja, sobota, godz. 9.00
Prof. Nino Albarosa (Włochy)
„Śpiew gregoriański i jego interpretacja”
3 maja, niedziela, godz. 9.00
Marek Dyżewski (Wrocław)
„Dialog chorału i ewangelii w pasjach Jana Sebastiana Bacha”
4 maja, poniedziałek, godz. 9.00
Jan Węcowski (Warszawa)
„Józef Haydn w Polsce”
Nikołaj Denisow (Rosja)
„Ustna tradycja śpiewu kozaków-niekrasowców”
Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna
poświęcona życiu i twórczości Józefa Elsnera (1769-1854)
4 maja, poniedziałek, godz. 10:00
Sala Urzędu Miejskiego w Grodkowie
5 maja, wtorek, godz. 9:00
Sala Urzędu Miasta Częstochowy
Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta Częstochowy i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Sponsorzy:
Patronat Medialny: